AUTOBUSY MIĘDZYMIASTOWE

Na zdjęciu bardzo popularny Autosan H9 - 20.

Autobusy międzymiastowe buduje się stosując unifikację zespołów i cześci z autobusami miejskimi. Najważniejszą różnicą pomiędzy mieszczuchami a międzymiastowymi to ilość miejsc siedzących. W tego typu autobusach pasażerowie spędzaja więcej czasu i nie ma potrzeby wygospodarowywania większej ilosci miejsc stojących. Jeżeli w drodze nie dokonuje się wymiany pasażerów to montuje się dodatkowe siedzenia między normalnymi siedzeniami tzw. straponteny. W przeciwieństwie do autobusów miejskich, międzymiastowe posiadają miejsca na bagaż. Zazwyczaj znajdują sie one pod podłogą. Wzdłuz autobusu znajdują się półki biegnące nad fotelami dla pasażerów, przeznaczone są głownie dla bagażu podręcznego. nowoczesne układy napędowe umieszczane są w tylnej części pojazdu - za tylną osią. W autobusach międzymiastowych fotele są wygodne, lepiej ukształtowane do ciała człowieka, maja w określonym zakresie regulację pochylenia oparcia i często podłokietniki. Zespół wentylacyjno - ogrzewczy autobusu składa się z wielu urządzeń pobierających powietrze z zewnątrz nadwozia i kierujących je do wnętrza, a także do urządzeń służących do ogrzewania, regulacjii temperatury i wylotu powietrza na zewnątrz autobusu. Strugi nadmuchu, zarówno zimnego jak i ciepłego powietrza, rozprowadzane są przez wzdłużne kanały we wnętrzu autobusu. Kanały te zazwyczaj umieszczane są pod sufitem i dają pasażerowi możliwość indywidualnej regulacjii nadmuchu. Ze względu na duże zapotrzebowanie na duże ilości ciepła potrzebnego do ogrzewania autobusu stosuje się układy niezależne od silnika. Są to samodzielne zespoły ogrzewcze, kierujące ciepłe powietrze w miarę potrzeby kierujące ciepłe powietrze do kanałów wentylacyjnych. Zagadnieniami tymi zajmują się wyspecjalizowane firmy jak; Webasto, Sirocco, Bosch. Oprócz tych urządzeń stosowane są prostsze systemy wentylacyjne np: opuszczane lub przesuwane szyby okienne lub wywietrzniki dachowe.

Powrót do strony głównej