AUTOBUSY MIĘDZYMIASTOWE
Na zdjęciu bardzo popularny Autosan H9 - 20.
Autobusy
międzymiastowe buduje się stosując unifikację zespołów i
cześci z autobusami miejskimi. Najważniejszą różnicą
pomiędzy mieszczuchami a międzymiastowymi to ilość miejsc
siedzących. W tego typu autobusach pasażerowie spędzaja
więcej czasu i nie ma potrzeby wygospodarowywania większej
ilosci miejsc stojących. Jeżeli w drodze nie dokonuje się
wymiany pasażerów to montuje się dodatkowe siedzenia między
normalnymi siedzeniami tzw. straponteny. W przeciwieństwie do
autobusów miejskich, międzymiastowe posiadają miejsca na
bagaż. Zazwyczaj znajdują sie one pod podłogą. Wzdłuz
autobusu znajdują się półki biegnące nad fotelami dla
pasażerów, przeznaczone są głownie dla bagażu podręcznego.
nowoczesne układy napędowe umieszczane są w tylnej części
pojazdu - za tylną osią. W autobusach międzymiastowych fotele
są wygodne, lepiej ukształtowane do ciała człowieka, maja w
określonym zakresie regulację pochylenia oparcia i często
podłokietniki. Zespół wentylacyjno - ogrzewczy autobusu
składa się z wielu urządzeń pobierających powietrze z
zewnątrz nadwozia i kierujących je do wnętrza, a także do
urządzeń służących do ogrzewania, regulacjii temperatury i
wylotu powietrza na zewnątrz autobusu. Strugi nadmuchu, zarówno
zimnego jak i ciepłego powietrza, rozprowadzane są przez
wzdłużne kanały we wnętrzu autobusu. Kanały te zazwyczaj
umieszczane są pod sufitem i dają pasażerowi możliwość
indywidualnej regulacjii nadmuchu. Ze względu na duże
zapotrzebowanie na duże ilości ciepła potrzebnego do
ogrzewania autobusu stosuje się układy niezależne od silnika.
Są to samodzielne zespoły ogrzewcze, kierujące ciepłe
powietrze w miarę potrzeby kierujące ciepłe powietrze do
kanałów wentylacyjnych. Zagadnieniami tymi zajmują się
wyspecjalizowane firmy jak; Webasto, Sirocco, Bosch. Oprócz tych
urządzeń stosowane są prostsze systemy wentylacyjne np:
opuszczane lub przesuwane szyby okienne lub wywietrzniki dachowe.