AUTOBUSY MIEJSKIE
Na zdjęciu autobus który sam się przedstawił na tablicy informacyjnej :)
Autobusy miejskie ze względu na specyficzny charakter przewozu pasażerów, zanacznie różnią się od autobusów międzymiastowych i turystycznych. Autobusy stosowane w komunikacji miejskiej można podzielić na trzy grupy: jednopokładowe, dwupokładowe oraz członowe. Stosowane kiedyś z powodzeniem autobusy o długości 6 - 7 metrów i zdolności przewozowej do 40 osób, nie znajdują już zastosowania w dużych miastach. Aglomeracje miejskie obsługują duże autobusy o długości 9 - 12 metrów zdolne przewozić nawet do 120 osób. W celu uzyskania maksymalnych zdolności przewozowych w komunikacji miejskiej mają zastosowania autobusy pietrowe oraz przegubowe.
AUTOBUSY PIĘTROWE
Na zdjęciu Leyland bardzo popularny w Wielkiej Brytanii.
Autobusy
piętrowe stosowane są od wielu lat w komunikacji miejskiej.
Jego główną zaletą jest to, że przy tej samej długości i
szrokości co autobus jednopokładowy przewozi on więcej
pasażerów. Ilość miejsc w takim autobusie porównywalna jest
do ilości jaką może przewozić znacznie dłuższy autobus
przegubowy. Zazwyczj długość piętrusa wynosi około 11
metrów, ilość miejsc na dolnym pokładzie wynosi ( łącznie
ze stojącymi ) około 80 osób, natomiast na górnym pokładzie
około 40. W porównaniu z "jamnikiem" - przegubowcem
zajmuje on dwa razy mniej miejsca na jezdni, jest bardziej
zwrotny. Niestety pomimo swoich zalet nie jest zbyt częstym
gościem na naszych drogach. dlaczego? To proste: duży koszt
produkcji - czyli zarazem wysoki koszt zakupu i co najważniejsze
wysokość. Na przykład autobus Leyland B15 ma wysokość 4378mm
uniemozliwiająca mu poruszanie sie po miastach z trakcją
trolejbusową i tramwajową. Inna wadą jest to , że na
obciążonych liniach ludzie nie maja możliwości szybkiego
wsiadania i wysiadania z górnego pokładu.
Schody
łączące pokłady w MANie S D200. Autobusy
piętrowe są bardzo popularne w Wielkiej brytanii, gdzie są
również wytwarzane. W komunikacji miejskiej Londynu około 90%
autobusów miejskich to właśnie piętrusy. Można je również
spotkać w takich miastach jak: Dublin, Hongkong, Lizbona,
Sztokholm, Wiedeń, Madryt czy Berlin.
AUTOBUSY
PRZEGUBOWE Na
zdjęciu Heuliez GX87. Autobusy
przegubowe zbudowane są z dwóch członów - czyli dwóch
części nadwozia połączonych ze sobą przegubowo, za pomocą
przegubu w dolnej części, przykrytego obrotnicą stanowiacą
podłogę łączącą oba człony oraz u góry za pomocą
wiązadeł metalowych. Boczne ścianki i dach mają osłony
elastyczne w postaci harmonijki.
Rzut
poziomy na wnętrze przegubowego autobusu miejskiego. Ze
względu na jego długość, do 18 metrów prowadzenie takiego
zestawu jest utrudnione. W
produkcji autobusów przegubowych w latach 80 tych wyspecjalizował się Ikarus,
znany z naszych dróg. Ponieważ są one wyposażane w kilka par
drzwi ruch pasażerów we wnątrzu jest płynny. Wymiana
pasażerów następuje szybko, co znacznie skraca czas postoju na
przystankach.