AUTOBUSY MIEJSKIE

Na zdjęciu autobus który sam się przedstawił na tablicy informacyjnej :)

Autobusy miejskie ze względu na specyficzny charakter przewozu pasażerów, zanacznie różnią się od autobusów międzymiastowych i turystycznych. Autobusy stosowane w komunikacji miejskiej można podzielić na trzy grupy: jednopokładowe, dwupokładowe oraz członowe. Stosowane kiedyś z powodzeniem autobusy o długości 6 - 7 metrów i zdolności przewozowej do 40 osób, nie znajdują już zastosowania w dużych miastach. Aglomeracje miejskie obsługują duże autobusy o długości 9 - 12 metrów zdolne przewozić nawet do 120 osób. W celu uzyskania maksymalnych zdolności przewozowych w komunikacji miejskiej mają zastosowania autobusy pietrowe oraz przegubowe.

AUTOBUSY PIĘTROWE

Na zdjęciu Leyland bardzo popularny w Wielkiej Brytanii.

Autobusy piętrowe stosowane są od wielu lat w komunikacji miejskiej. Jego główną zaletą jest to, że przy tej samej długości i szrokości co autobus jednopokładowy przewozi on więcej pasażerów. Ilość miejsc w takim autobusie porównywalna jest do ilości jaką może przewozić znacznie dłuższy autobus przegubowy. Zazwyczj długość piętrusa wynosi około 11 metrów, ilość miejsc na dolnym pokładzie wynosi ( łącznie ze stojącymi ) około 80 osób, natomiast na górnym pokładzie około 40. W porównaniu z "jamnikiem" - przegubowcem zajmuje on dwa razy mniej miejsca na jezdni, jest bardziej zwrotny. Niestety pomimo swoich zalet nie jest zbyt częstym gościem na naszych drogach. dlaczego? To proste: duży koszt produkcji - czyli zarazem wysoki koszt zakupu i co najważniejsze wysokość. Na przykład autobus Leyland B15 ma wysokość 4378mm uniemozliwiająca mu poruszanie sie po miastach z trakcją trolejbusową i tramwajową. Inna wadą jest to , że na obciążonych liniach ludzie nie maja możliwości szybkiego wsiadania i wysiadania z górnego pokładu.

Schody łączące pokłady w MANie S D200.

Autobusy piętrowe są bardzo popularne w Wielkiej brytanii, gdzie są również wytwarzane. W komunikacji miejskiej Londynu około 90% autobusów miejskich to właśnie piętrusy. Można je również spotkać w takich miastach jak: Dublin, Hongkong, Lizbona, Sztokholm, Wiedeń, Madryt czy Berlin.

AUTOBUSY PRZEGUBOWE

Na zdjęciu Heuliez GX87.

Autobusy przegubowe zbudowane są z dwóch członów - czyli dwóch części nadwozia połączonych ze sobą przegubowo, za pomocą przegubu w dolnej części, przykrytego obrotnicą stanowiacą podłogę łączącą oba człony oraz u góry za pomocą wiązadeł metalowych. Boczne ścianki i dach mają osłony elastyczne w postaci harmonijki.

Rzut poziomy na wnętrze przegubowego autobusu miejskiego.

Ze względu na jego długość, do 18 metrów prowadzenie takiego zestawu jest utrudnione. W produkcji autobusów przegubowych w latach 80 tych wyspecjalizował się Ikarus, znany z naszych dróg. Ponieważ są one wyposażane w kilka par drzwi ruch pasażerów we wnątrzu jest płynny. Wymiana pasażerów następuje szybko, co znacznie skraca czas postoju na przystankach.

Powrót do strony głównej