CO TO JEST TEN CAŁY AUTOBUS I JAKIE SĄ ICH RODZAJE ?
Umownie według przyjetych norm, jest to pojazd, którego budowa i wyposażenie umożliwia przewóz większej ilości osób wraz z bagażem. Natomiast kodeks drogowy precyzuje to dokładniej: "Autobus to pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą."
Autobus jest po za tym najpopularniejszym środkiem transportu zbiorowego ( oprócz kolei oczywiście ).
Wciągu roku na całym świecie powstaje około 135 000 nowych autobusów. Nie jest to zbyt duża liczba w porównaniu z produkcją np. samochodów osobowych. Większość firm produkujących autobusy korzysta z podzespołów i części pochodzących z dużych fabryk samochodów ciężarowych, ograniczając się tylko do wytwarzania nadwozi, elementów wyposażenia. współczesny autobus turystyczny, przestał być prostym pojazdem służącym do przewozu pasażerów, lecz stał się luksusowym środkiem lokomocji, komfortem dorównującym samolotom pasażerskim. wygodne, indywidualne fotele, klimatyzacja, pneumatyczne zawieszenie, obsługa pokładowa, toaleta, czy sprzęt audio - wizualny, stały się standardowym wyposażeniem autobusów turystycznych. Urządzenia przeciwblokujące ABS, czy też przeciwpoślizgowe ASR są już nieomal powszechnie stosowane, natomiast obecnie trwają przymiarki do wprowadzenia poduszek powietrznych chroniących pasażerów przed skutkami ewentualnego wypadku. Aby rozpędzanie i hamowanie czy zmiana biegów nie były uciążliwe dla pasażerów ( znamy to z MPK no nie ? ;) wprowadzono w układach napędowych nowoczesnych autobusów kosztowną i skomplikowaną technike z automatyczną lub półautomatyczną zmianą biegów oraz ze zwalniaczami, działającymi na wał napędowy i służacymi do łagodnego i równomiernego hamowania autobusu przy dużych prędkościach.
W zależności od ilości przewożonych pasazerów stosuje się różna odmiany autobusów. Stosowany jest podział ze względu na długość nadwozia:
małe - o długości od 6 do 7,5m
średnie - od 7,5 do 9,5m
duże - od 9,5 do 11m
wielki od 11 do 12m
Powyższy podział dotyczy jedynie wymiarów autobusów. Natomiast pod względem przeznaczenia podzielić je możemy na miejskie, miedzymiastowe, oraz turystyczne ( zwane autokarami ) luksusowo wyposażone. Jako ciekawostkę nadmienię , że wytwarzane są ponadto odpowiedniki kabrio - czyli autobusy o nadwoziach otwartych ( często spotykane w cieplejszych krajach np. Hiszpania ) , które służą do zwiedzania obiektów turystycznych.
Ach, zapomniał bym
o dość popularnych mikrobusach, które używa się w
komunikacji miejskiej jak też na dłuższych trasach.
Najczęściej długość takiego samochodu nie przekracza 6
metrów.