JELCZ M 11

Tutaj znajdziecie informacje na temat nieprodukowanego obecnie ale jeszcze eksploatowanego w naszych miastach autobusu Jelcz M 11.

Mig ( tak potocznie nazywamy w zajezdni M 11) jest autobusem który powstał w wyniku krzyżówki Ikarusa z Jelczem PR-110 "Berliet". W skrócie : w latach 80-tych, wzrastało zapotrzebowanie na autobusy miejskie, jedynym polskim producentem był właśnie Jelcz ze swoim PR-110. Niestety w czasach kryzysu zaczęło brakować części i postanowiono sprowadzać silniki i zawieszenie z Węgier od Ikarusa. I tak oto powstał M 11. Jest on krótszy od Jelcza PR 110 o 1 metr. Po za tym posiada on silnik ułożony centralnie po środku auta, co niestety powoduje, że ma on wysoka podłogę, skutecznie utrudniając wsiadanie i wysiadanie mniej sprawnym pasażerom. PR 110 miał silnik z tyłu w związku z czym poziom podłogi opada w nim stopniowo w dół w kierunku przodu pojazdu. Nie mniej jednak umieszczenie silnika po środku spowodowało, że Mig doskonale nadaje się na nasze nierówne drogi. PR 110 miał miękkie zawieszenie plus silnik z tyłu co powodowało,że na wszelkich nierównościach autem "bujało" niczym okrętem na wielkiej fali ( silnik dociskając tył autobusu, unosił przód do góry i odwrotnie tzw. efekt joja ;-) co przy szybszej jeżdzie mogło spowodować wypadnięcie auta z poduszek pneumatycznych. Natomiast M 11 z twardzszym zawieszeniem przejeżdża takie nierównosci bez większych problemów ( silnik doskonale go wyważa ). Jednak kolejna wadą Miga jest jego ciężko pracująca skrzynia biegów . Ale po kilkunastu godzinach jazdy i wyczuciu skrzynki jazda tym autobusem nie jest męcząca. Po za tym mocny i zarazem elastyczny silnik na licencji MANa czyli silnik RABA D2156+ doskonale zestopniowana skrzynia Csespel powoduje to, że Migi doskonale spisują się w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Skrzynka posiada pięć biegów do przodu + wsteczny. Natomiast PR 110 to typowy miejski pojazd, posiada tych biegów tylko 4 i są one dość "krótkie ". Ja osobiscie wolę jeździć Migiem niż PR 110 właśnie ze względu na układ napędowy i zawieszenie.

A oto podstawowe dane techniczne tego autobusu: Jest to autobus trzydrzwiowy wysokopodłogowy ( spotyka się także wersje 2 drzwiowe L-11 tzw międzymiastowe z "wydłużoną" skrzynią biegów ) . Jego długość to 11 metrów; szerokość 2,5 metra; wysokość 3,8 metra. Masa własna to 9,2 tony; masa całkowita 16 ton. Pojemność ogólna to 100+1 miejsc ( w godzinach szczytu znacznie przekraczana :-) siedzące 30+1 miejsc.

Silnik RABA ( licencja MAN ) rzędowy sześciocylindrowy pozimy-pojemność 10350dcm3 moc 191 kM przy 2100 obr/min. Skrzynia mechaniczna 5 biegowa. Opony 11.oo R 20 . Hamulce bębnowe pneumatyczne.

Jelcz PR 110 i Ikarus 260

Jelcz M 11

Zdjęcia pochodzą ze strony Krzycha ( miłośnika komunikacji miejskiej )

http://www.komunikacjapt.republika.pl