NADWOZIA

Autobusy , a właściwie ich nadwozie to nic innego jak konstrukcja szkieletowa, pokryta wewnątrz jak i na zewnątrz poszyciem. Kratownica ta zamontowana jest na ramie nośnej. Spotkać tez można nadwozia samonośne - kratownicowe, które dzięki rozwiązaniom konstrukcyjnym umożliwiają obniżenie podłogi autobusu ( przydatne w budowie autobusów miejskich - oraz do przewozu osób niepełnosprawnych ). Aby zmniejszyć masę autobusów, ich poszycie wykonane jest z metali lekkich oraz tworzyw sztucznych. Ma to jeszcze jedna zaletę - nadwozia takie są odporne na korozje. Innym problemem przy konstruowaniu autokarów jest duża powierzchnia czołowa tych pojazdów. Wywołuje ona duże opory powietrza w czasie jazdy, co objawia się dużym spalaniem paliwa, hałasem, oraz , jeżeli chodzi o duże powierzchnie boczne wrażliwość na silne podmuchy wiatru. Nadwozi nie można zbytnio zaokrąglać, gdyż została by znacznie zmniejszona powierzchnia użytkowa wewnątrz autokaru. Jednak badania naukowe przeprowadzane w tunelach aerodynamicznych wykazały, ze najistotniejsze są zaokrąglenia ściany pionowej z przodu , przechodzące na dach oraz zaokrąglenie przednich słupków dachu. Dzięki tym rozwiązaniom można zaoszczędzić do 13 % spalanego paliwa. Kanciasty tył autobusu, nie ma wpływu na opory powietrza. Wnioski jakie wyciągnęli konstruktorzy na podstawie tych badań widzimy w nowoczesnych konstrukcjach autobusowych.