RODZAJE NAPĘDÓW

Najczęściej stosowanym źródłem napędu w autobusach są wysokoprężne silniki spalinowe. Silniki benzynowe natomiast można spotkać częściej w mikrobusach. Większe autobusy mają silniki wysokoprężne 6 - cylindrowe w układzie rzędowym i widlastym oraz 8 - cylindrowe w układzie widlastym. Moc tych silników wynosi ok. 130 do 330 KM.

silnik z Autosana H10 RENAULT MIDR spełniający normę EURO1

Hałas i zanieczyszczenia atmosfery wydzielane razem ze spalinami do atmosfery to duży problem nad którym pracują specjaliści na całym świecie. Pomysł z napędami elektrycznymi, ma niestety więcej wad niż zalet. Autobus napędzany energią czerpaną z akumulatorów, ma niewielki zasięg - a za to dość dużą masę. Na każdego przewożonego pasażera przypada aż 80 kg masy akumulatorów. Zasięg wynosi do 70 km. Ze względu na mały hałas i niezanieczyszczanie powietrza dobrym rozwiązaniem są trolejbusy. Ruch tych pojazdów związazny jest niestety z budową sieci trakcyjnej. koszt ten jest dość wysoki. 1 kilometr trakcjii równa się cenie jednego nowego trolejbusu. obliczono, że eksploatacja trolejbusów jest jedynie opłacalna w przypadku częstego kursowania pojazdów na krótkich odcinkach jazdy. Od dawna prowadzone są próby z zastosowaniem tzw. żyrobusów w komunikacji miejskiej.Są to pojazdy napędzane wirującymi z dużą prędkością kołem zamachowym. Pierwsze takie pojazdy zostały wyprodukowane przez szwajcarską firmę Oerlikon. Eksploatowane były w Zurychu aż do 1968 roku. Zasięg takiego żyrobusu nie był zbyt duży wynosił około 6 kilometrów.

Żyrobus firmy Celikon , z zamocowanym poziomo ciężkim kołem zamachowym i pantografem na dachu.

Na początku lat siedemdziesiątych w San Francisco, w mieście bardzo mocno zagrożonym spalinami zdecydowano się na eksploatację żyrobusu wyprodukowanego przez lotniczą firmę Lockheed. Pojazd napędzany był wirującym z prędkością około 20 tysięcy obrotów na minutę kołem zamachowym o średnicy 1,1 metra i masie 3,5 tony. koło zamachowe napędzane było silnikiem elektrycznym o mocy 200 kW, zasilanym po podłączeniu pantografu do sieci elekrycznej na przystankach. Obroty wirującego koła były przenoszone na wirnik generatora. Wytwarzany w ten sposób prąd zasilał silnik elektryczny, który napędzał koła jezdne. Zasięg tego żyrobusu wynosił około 10 kilometrów. Po przebyciu tej odległości spadały obroty koła zamachowego do 10 tysięcy obrotów na minutę.

Innym rodzajem alternatywnego rodzaju napędu jest napęd hybrydowy. Pod koniec lat 60 Mercedes zbudowałautobus z takim napędem. W czasie jazdy w centrum miasta energia jest pobierana z 5 cięzkich akumulatorów, natomiast za miastem za pomocą silnika wysokoprężnego połączonego z prądnicą ładującą akumulatory.

Autobus miejski Mercrdes O E302 z napędem mieszanym ( hybrydowym ) : 1. silnik wysokoprężny z prądnicą, 2. dmuchawa chłodząca silnik elektryczny, 3. silnik elektryczny, 4. obwody wysokiego napięcia, 5. akumulatory, 6. elektroniczne użądzenie sterujące,7. dmuchawa chłodząca akumulatory, 8. sprężarka powietrza chłodzącego akumulatory wspomagające układ kierowniczy autobusu

Niemiecka firma Man wykonała autobus miejski, który źródło elektrycznego napędu ciągnie za sobą. Całkowita masa 1 - osiowejprzyczepki z akumulatorami wynosi 5,4 tony przy masie własnej autobusu 7,7 ton. akumulatory wystarczają na przebieg ok 50 kilometró w czsie 40 minut. Po wyczerpaniu akumulatorów przyczepkę wymienia się na inną. Również w Polsce prowadzono podobne eksperymenty z autobusem Jelcz - Berliet ciągnącym przyczepkę.

Pomimo usilnych starań konstruktorów prowadzących badania z różnymi źródłąmi napędu wydaje się, że jeszcze przez długie lata tradycyjny silnik spalinowy nie przestanie być używany. Tym bardziej , że silnik spalinowy jest stale udoskonalany i musi spełniać wysokoie normy EURO.